LÆDERFARVNING / AUTOLÆDER - VEJLEDNING

Oprettet d. under LÆDERPLEJE, BRUGERVEJLEDNINGER, ALLE

Udskriv PDF Vejledning


Kan også anvendes til kunstlæder, især på faste flader som f.eks. dørsider og lignende i bil, båd og camper.

Sådan gør du: 
Start med at vaske læderet / kunstlæderet grundigt med TM-Læder-rens. Denne rensning er nødvendig for senere at kunne begrænse anvendelsen af Affedtningsmiddel. Dette indeholder nemlig opløsningsmidler og kan i store mængder virke meget udtørrende og dermed være skadeligt for læderet. 

Lad det tørre godt. 

Så tørres det over med en klud vædet med TM-Affedtningsmiddel. Stop behandlingen på læder når der kan ses begyndende farve-afsmitning på kluden. 

Stop omgående behandlingen på kunstlæder hvis overfladen viser begyndende forandring eller føles blødere. - Prøv dig frem! 

Kunstlæder vil i nogen tilfælde kunne beskadiges eller endda delvist opløses ved overdreven brug af affedtningsmiddel!


Meget blanke eller "glasagtige" områder, som kan være opsatået på f.eks. forkanter af lårstøtter og sædeforkanter, kan evt. slibes let med slibepapir korn 180 eller derover, for at farven bedre kan "hæfte" (farven hæfter meget bedre på en ru overflade). Vær dog meget omhyggelig med ikke at gennemslibe læderets narv (d.v.s. læderets "papirtynde" glatte overflade). 

Nu kan læderet/kunstlæderet farves med TM-Læder-dækfarve. Farven indgnides i læderet /kunstlæderet med en svamp, især i folder og syninger og efter en kort tørretid (ca. 30 min.) kan farven nu "dubbes" på med en svamp eller påføres med en rund pensel i god kvalitet. For at undgå penselstriber, kan det i forbindelse med pensling, være en god ide, samtidig at "dubbe" med svamp. 
El-sprøjtepistol eller endnu bedre - trykluftsprøjte kan naturligvis også anvendes, men indgnidningen med svamp, er stadig absolut nødvendigt, for at komme helt ind i læderstruktur / syninger! 
Påfør farven tyndt og af flere omgange. Et tyndt farvelag giver absolut det flotteste resultat og giver også mindre risiko for senere krakellering. 

Lad farven hærde i min. 24 timer. 

For at forstærke farvens slidstyrke og vedhæftning, især ved brug i bil, båd o.l. kan nu påsprøjtes et jævnt lag Mat- eller Semi Mat Lak. Dette er en meget stærk lak, hvor læderet alligevel beholder sit naturlige udseende og ikke kommer til at se "lakeret" ud. Til autolæder vælges normalt Mat, da det virker naturligere på den lædertype, som normalt ikke er særligt skinnende 

Til afslutning gives læderet efter endnu et døgns tørretid, en behandling med TM-Lædercreme (fugtighedscreme til læder). Dette er for at modvirke udtørring og senere eventuel krakellering og får samtidigt læderet til at føles lidt mere "lækkert". Gentag gerne fremover denne behandling med creme 2-4 gange årligt.(evt. oftere i bil og båd) 

Dette er unægtelig en lidt større "omgang" men vores erfaring er, at det er nødvendigt, og specielt i biler hvor sliddet på farven er meget stort og temperaturen nemt kommer op på 50-60 gr. 
Du kan sikkert nemt finde en "farvehandler" der siger at du kan springe nogle af disse for- og efterbehandlinger over, men hvis du ikke er indstillet på "hele turen" må du hellere lade være at begynde, da du i så fald temmelig sikkert vil få meget store problemer med afskalning og krakellering senere. 

Husk i øvrigt, at du i forbindelse med brug af vores produkter, altid er velkommen til at ringe til TM-Materialer's telefon-rådgivning på tlf.: 86 56 00 00, hvis du skulle støde på uventede udfordringer undervejs. 


Copyright : Michael Juhlin

Eftertryk ikke tilladt uden tilladelse!


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar